» » Stor kritik mot callcenter inom psykiatrin

Stor kritik mot callcenter inom psykiatrin

Inlagd Media | 0

sonny_hannes_svt

Den kommande satsningen Kontaktpunkt psykiatri har väckt stor kritik hos många av NSPHiG:s medlemsföreningar som nu oroar sig över att det ska bli ännu svårare att få kontakt med sin behandlare inom psykiatrin om du först måste ringa via ett callcenter. Detta uppmärksammades den 26 juni i Västnytt.

Sahlgrenska ville inte inför kamera kommentera Kontaktpunkt psykiatri, men har kontaktat Sonny Wåhlstedt efter att inslaget sänts:

– Jag blev uppringd igår av Martin Rödholm angående vår kritik av projekt kontaktpunkt psykiatri i Västnytt. Han och ledningen har tagit till sig vår kritik och återkommer i augusti med förslag på mötestid där vi träffar honom och utsedd chef för kontaktpunkt psykiatri, säger Sonny Wåhlstedt, ordförande för NSPHiG.

Syftet med det kommande mötet i augusti blir att hitta struktur för säkerställande av personlig kontaktmöjlighet för patienter vid behov och att Kontaktpunkt psykiatri endast ska behövas användas vid enklare rutinärenden.

NSPHiG:s medlemsföreningar kommer att bjudas in till ett möte efter semestertiderna.

 

För att se inslaget, klicka här.